عمل جراحی پولیپ بینی و عوارض درمان نکردن پولیپ بینی

پولیپ ­های بینی، بافت نرمی هستند که بدون درد بوده رشدی غیر سرطانی دارند که داخل مجرای بینی یا سینوس ها ایجاد می شوند. این پولیپ­ ها مانند انگور یا قطره اشک آویزان می شوند؛ و به دلیل التهابات مزمن ناشی از آسم، عفونت های مکرر، آلرژی ها، حساسیت های دارویی یا اختلالات خاص دستگاه ایمنی بدن به وجود می آیند.
پولیپ های کوچک بینی ممکن است علامتی نداشته باشند. پولیپ های بزرگ تر یا پولیپ های گروهی باعث گرفتگی مجرای بینی شده، مشکلات تنفسی، از دست رفتن حس بویایی و عفونت های مکرر می شوند. پولیپ های بینی میتوانند در هر شخصی ایجاد شوند اما در بزرگسالان شایع تر است. داروها معمولاً پولیپ ها را جمع کرده یا از بین می برند اما در برخی از موارد برای از بین بردن آنها باید از عمل پلیپ بینی کمک گرفت. حتی پس از انجام اقدامات درمانی موفقیت آمیز، پولیپ های بینی غالباً دوباره شکل می گیرند.

در کلینیک دکتر جعفری پور، اقدامات درمانی متنوعی متناسب با دلایل بزرگ شدن پولیپ ها قابل انجام است. متخصصین ما، قبل از انجام هر گونه اقدام درمانی در ابتدا علت را شناسایی می کنند. اگر بزرگ شدن شاخک به دلیل آلرژی یا محرک های محیطی باشد شما می توانید در منزل با انجام برخی اقدامات احتیاطی ساده از گرده افشانی، پخش گرد و غبار و موی حیوانات خانگی خلاص شوید. متخصصین ما برای بزرگ شدن مزمن شاخک ها به خصوص به دلیل انحراف بینی، انجام عمل جراحی کاهش شاخک هارا توصیه می کنند که غالباً در هنگام انجام عمل جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی) به طور همزمان انجام می شود. اگر شما می خواهید از علت اصلی ایجاد کننده پولیپ بینی آگاه شوید و با اقدامات درمانی که میتوان برای بهبود آن انجام داد آشنا شوید می توانید برای رزرو نوبت مشاوره با متخصصین ما با شماره03136266851تماس حاصل فرمایید.

علت شکل گیری پولیپ بینی چیست؟
در بسیار از موارد، پولیپ های بینی به دلیل قرار گرفتن در معرض محرک ها و تورم غشای مخاطی بینی که با سینوس ها هم راستا است ایجاد می شود. هنوز در مورد علت این که چرا برخی از مردم دچار پولیپ بینی می شوند و برخی دیگر نه، درک کاملی وجود ندارد اما یکی از عوامل زمینه ساز شکل گیری پولیپ بینی عوامل ژنتیکی است. اگر شما یکی از بیماری های زیر را داشته باشید احتمال شکل گیری پولیپ در بینی شما افزایش مییابد:
-سینوزیت مزمن
-آسم
-رینیت آلرژیک (تب یونجه)
-حساسیت به برخی داروها مانند آسپیرین
-فیبروزهای کیستی
- اختلالات سیستم ایمنی بدن
-سندرم چرگ اشترائوس (یک بیماری بسیار نادر که باعث تورم و التهاب عروق خونی می شود)

علائم وجود پولیپ در بینی چیست؟

اندازه پولیپ های بینی بسیار متفاوت است. پولیپ های کوچک اغلب مشکلی ایجاد نمی کنند اما اگر این پولیپ ها بزرگ شوند باعث ایجاد علائمی می شوند که برخی از این علائم عبارتند از:
-انسداد و گرفتگی بینی
-اختلالات تنفسی
-عطسه
-کاهش حس بویایی و چشایی
-سردرد و احساس درد در صورت
-خروپف و خرناس
-آپنه (تنگی نفس) در هنگام خواب
-پهن شدن و عریض شدن پل بینی (به دلیل وجود پولیپ های بسیار بزرگ)

تشخیص

پزشک معمولاً با جواب های شما به پرسش هایی در مورد علائم، معاینه بالینی عمومی و معاینه بینی به تشخیص می رسد. پولیپ ها به کمک برخی از ابزار نوری و چراغ قوه های پزشکی قابل رؤیت هستند.
برخی از آزمایش های تشخیصی دیگر عبارتند از:
آندوسکوپی بینی: یک لوله باریک با یک ذره بین یا دوربین کوچک (آندوسکوپ بینی) پزشک را قادر خواهد ساخت تا درون بینی و سینوس ها را به دقت مورد معاینه و ارزیابی قرار دهد. وی آندوسکوپ را درون نوستریل بینی کرده و آن را به درون سوراخ های بینی هدایت می کند.

عکس برداری: عکس های گرفته شده از طریق توموگرافی کامپیوتری (سی تی) می تواند به پزشک در مشخص کردن محل و سایز پولیپ هایی که درون سینوس ها قرار گرفته اند کمک کرده و به وی امکان ارزیابی میزان گستردگی التهاب را بدهد. این عکس برداری ها همچنین به پزشک کمک می کند تا احتمال وجود هر عامل مسدودکننده بینی مانند بدشکلی های غیرطبیعی ساختار بینی یا رشد بافت دیگر سرطانی و غیر سرطانی را تشخیص دهد.

آزمایشهای تشخیص آلرژی: پزشک ممکن است دستور انجام آزمایش های پوستی را برای تعیین التهاب های مزمن ناشی از آلرژی بدهد. در آزمایش پوستی، پزشک یک قطره کوچک از عوامل ایجاد کننده آلرژی (آلرژن) را روی پوست ساعد یا قسمت فوقانی کمر می ریزد. این قطره به مدت 15 دقیقه روی پوست شما باقی می ماند و سپس پزشک یا پرستار پوست شما را برای چک کردن علائم آلرژی معاینه می کنند.
اگر امکان انجام آزمایش پوستی وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است از شما بخواهد که آزمایش خون را انجام داده تا بتواند آنتی بادی های آلرژن های مختلف را چک کند.

آزمایش فیبروزهای کیستیک: اگر شما کودکی دارید که به پولیپ بینی مبتلا شده است، پزشک ممکن است انجام آزمایش فیبروزهای کیستیک را توصیه کند. فیبروز کستیک یک بیماری ارثی است که بر غدد تولید کننده مخاط، اشک، عرق، بزاق و آنزیم های گوارشی تأثیر می گذارد.

درمان
سینوزیت مزمن همراه با پولیپ یا بدون پولیپ یک بیماری است که رفع کامل آن چالش برانگیز است. شما باید با یک تیم پزشکی برای دریافت یک برنامه درمانی بلند مدت جهت مدیریت علائم و فاکتورهای درمانی مانند آلرژی ها که ممکن است باعث ایجاد التهاب مزمن شوند همکاری کنید.
هدف از درمان پولیپ بینی کاهش سایز یا از بین بردن آنها است. معمولاً اولین اقدام درمانی استفاده از دارو است. در برخی موارد نیز انجام عمل جراحی ضرورت می یابد اما این جراحی هم درمان قطعی محسوب نمی شود زیرا ممکن است پولیپ بینی دوباره شکل بگیرند.

داروها
معمولاً اولین گام در درمان پولیپ های بینی استفاده از دارو است که حتی می تواند پولیپ های بزرگ را جمع کرده یا آنها را از بین ببرد. برخی از داروهایی که برای درمان پولیپ های بینی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

کورتیکواستروئیدهای بینی
پزشک ممکن است اسپری های کورتیکواستروئیدی را برای کاهش التهاب تجویز نماید. این اقدام درمانی ممکن است باعث جمع شدن پولیپ ها یا از بین رفتن کامل آنها شود. کورتیکواستروئیدهای بینی شامل فلوتیکازون (فلوناز، ورامیست)، بودزونید (رینوکورت)، فلونیزولید، ممتازون (نازونکس)، تریامسینولون (ناساکورت آلرژی 24 ساعت)، بکلومتازون (بکوناز آ کیو) و سیکلزونید (امناریس) می شود.

کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی
اگر اسپری های کوروتیکواستروئیدی مؤثر نبود، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند پردنیزون را به صورت تنها یا همراه با اسپری بینی تجویز کند. از آنجا که کورتیکواستروئیدهای خوراکی می توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند، شما باید آنها را در یک دوره زمانی محدود مصرف کنید. کورتیکواستروئیدهای تزریقی هم ممکن است در صورت شدید بودن پولیپ های بینی تجویز شوند.

داروهای دیگر
پزشک ممکن است داروهای دیگری را برای درمان التهاب مزمن سینوس ها یا مجرای بینی تجویز نماید. این داروها شامل آنتی هیستامین برای درمان آلرژی ها و آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های مزمن یا عفونت های با عود مکرر میباشد. حساسیت زداهای آسپیرین برای بیمارانی که به آسپیرین حساسیت دارند نیز ممکن است تجویز شود.

عمل جراحی

اگر پولیپ ها بزرگ باشند یا اگر قطره های استروئیدی یا قرص ها مؤثر واقع نشوند، انجام عمل جراحی توصیه م یشود.

پولیپکتومی (برداشتن پولیپ ها)
پولیپکتومی شامل برداشتن پولیپ ها با ابزارهای جراحی است. این عمل از طریق نوستریل تحت بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. نوع بیهوشی به سایز و تعداد پولیپ ها بستگی دارد و اینکه این پولیپ ها کجا قرا دارند پزشک برای انجام عمل چقدر قدرت مانور دارد.

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس
عمل جراحی آندوسکوپی سینوس تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این عمل زمانی که پولیپ های بسیار بزرگ و متعدد باشند یا در جایی قرار گرفته باشند که به صورت جدی سینوس ها را مسدود کرده باشند انجام می شود. آندوسکوپی به جراح این امکان را می دهد که داخل سینوس ها را با دوربین دیده و در محلی که دسترسی به آن با ابزار جراحی معمول دشوار است این عمل را انجام دهد.

اگر مسائل دیگری مرتبط با سینوس ها یا بینی وجود داشته باشد، برداشتن پولیپ های بینی ممکن است با عمل های دیگر به صورت همزمان انجام شود. این عمل ها عبارتند از:

عمل جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس
در این عمل جراحی مسیر تخلیه سینوس ها عریض شده و عوارضی که در تخلیه این سینوس ها اختلال ایجاد می کنند رفع می شود بنابراین از تجمع آتی مخاط پیشگیری می شود.

بالون سینوپلاستی
یک کاتتر بالون کوچک از طریق نوستریل وارد بینی شده و در مسیر سینوس ها باد می شود. این مسیر به آرامی باز و تعریض شده و به بهبود عملکرد سینوس ها و تخلیه آن می انجامد سپس بالون خالی شده و به دقت از مسیر خارجی می شود.