بهترین متخصص و جراح گوش و حلق و بینی

یکی از تفاوت های مهم متخصصین گوش و حلق و بینی (ENT) با دیگر پزشکان در این است که این گروه از متخصصین قادر به انجام عملهای جراحی نیز هستند. بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در صورت ضرورت داشتن جراحی گوش، بینی، گلو یا سر/ گردن نیازی ندارد که بیمار را به پزشکان دیگر معرفی کند و خود میتواند مناسبترین درمان را برای هر بیمار ارائه دهد. همچنین جراح ENT بخشی از وقت خود را در کلینیکهای سرپایی به مدیریت عارضههایی اختصاص میدهد که نیازی به جراحی ندارد.

متخصص گوش حلق بینی برای درمان و تشخیص در مراکز سرپایی از میکروسکوپ و آندوسکوپ استفاده میکند. احتمالاً گوش و حلق و بینی گستردهترین دامنه درمانی را دارد که از درمانهای پیچیده سر و گردن با ترمیمهای پیچیده و فلپ تا میکروجراحیهای گوش را شامل میشود.جراح گوش و حلق و بینی غالباً عارضههایی را درمان میکند که بر حواسی مانند حس شنوایی اثر میگذارد و اختلالهای تعادلی و یا مشکلات چشایی و بویایی ایجاد میکند. همچنین دکتر گوش و حلق و بینی عارضه هایی را درمان میکند که بر صدا، تنفس و بلع بیمار اثر میگذارد؛ همچنین درمان تومورهای سر و گردن مانند تومور موجود در پایه جمجمه و اختلالهای مغز نیز در حیطه تخصصی ENT قرار میگیرد.

دکتر جراح ENT در زمینه درمان جراحی زیبایی، عملکردی و ترمیمی ناهنجاریهای صورت و گردن تخصص دارد و عملهایی مانند رینوپلاستی (عمل بینی) و اتوپلاستی (جراحی زیبایی گوش) را انجام میدهد. جراح گوش حلق بینی میتواند بیماران تمام گروههای سنی، از نوزادان تا سالمندان را درمان کند. یکی از جذابیتهای تخصص گوش و حلق و بینی این است که این گروه از متخصصین میتوانند طیف وسیعی از بیماران در سنین مختلف را درمان کنند. بهترین متخصص گوش و حلق و بینی عملهای جراحی پیشرفتهای را برای ارائه بهترین درمان ممکن به بیماران انجام میدهد تا سلامت و راحتی بیماران تضمین شود.جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره های ................. تماس بگیرید.

متخصص گوش و حلق و بینی چه درمان هایی انجام می دهد ؟
دکتر جراح گوش حلق بینی عارضههای مختلفی را درمان میکند که شایعترین آنها را در ادامه شرح میدهیم.

گوش
عارضه های گوش عبارت است از :
اتواسکلروز عارضهای در گوش میانی که باعث ناشنوایی میشود ـ و دیگر مشکلات مربوط به شنوایی و ناشنوایی
عفونت گوش میانی ( اوتیت ) همراه با جمع شدن مایع: این عارضه در دوران کودکی شایع است و اصطلاحاً گوش چسبنده نامیده میشود. در اثر این عارضه مایع گوش میانی را پر و مسدود میکند.
ناشنوایی ناشی از افزایش سن
تینیتوس( وزوز و زنگ زدن مداوم گوش ) و اختلال شیپور استاش
سرگیجه و ورتیگو
عفونت گوش
سوراخ شدن پرده گوش و کلستاتوم گوش
گوش برآمده

بینی
عارضههای گوش عبارت است از :
آسیب دیدگیهای بینی
پولیپ بینی
تومور بینی
گرفتگی بینی
اختلالهای حس بویایی

گلو
ناراحتیهای گلو که دکتر متخصص گوش حلق بینی قادر به درمان آنها است، عبارت است از:
مشکلات لوزه سوم: گاهی اوقات لازم است که این غدههای کوچک که در گلو در پشت بینی قرار دارد، برداشته شود. جراحی برداشتن لوزه سوم معمولاً در دوران کودکی انجام میشود.
التهاب لوزه نیز گاهی ایجاب میکند که لوزهها در دوران کودکی از گلو خارج شود.
گرفتگی صدا و لارنژیت
مشکلات بلع
مشکلات تنفسی مربوط به گذرگاههای فوقانی هوا
خرخر و وقفه تنفسی ( آپنه ) در خواب

سر و گردن
عارضههای سر و گردن عبارت است از:
سرطانی که دهان، حفره دهان، گلو، حنجره ( نای ) ، غدد بزاقی ، پایه جمجمه یا بینی و سینوسها را درگیر کرده باشد.
ناراحتیهای غدد تیروئید و پاراتیروئید
ضایعههای پوستی صورت، برای مثال سرطان پوست

صورت
جراحی زیبایی صورت نیز در حیطه تخصصهای جراح گوش و حلق و بینی قرار میگیرد.
رینوپلاستی ( جراحی بینی )
اتوپلاستی ( جراحی گوش )
بلفاروپلاستی ( برداشتن چربی و پوست اضافی دور پلک بالا و پایین )
ترمیم و بازسازی صورت پس از سرطان یا آسیب دیدگی

آلرژی
تجویز دارو، ایمونوتراپی ( آمپول آلرژی ) و یا دوری از ذرات آلاینده، گرد و غبار، کپک، غذاهای حساسیتزا و دیگر محرکهای حساسیتی که بر گوش، بینی و گلو اثر میگذارد، از راههای درمان آلرژی است.
متخصص گوش و حلق و بینی میتواند زکام ، رینیت فصلی و مزمن، سینوزیت مزمن، لارنژیت، گلو درد، عفونت گوش میانی و سرگیجه را درمان کند.

متخصص گوش و حلق و بینی اطفال
آن دسته از بیماریهای کودکان که برای درمانشان باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد، عبارت است از نقصهای مادرزادی سر و گردن و تاخیرهای رشدی.
همچنین متخصص گوش و حلق و بینی میتواند عفونت گوش ( اوتیت ) ، لوزه و لوزه سوم کودکان، مشکلات مجاری عبور هوا، آسم، آلرژی، بیماریهای سینوسی و تومورهای گردن را درمان کند.

سینوس
جراح گوش و حلق و بینی عفونت سینوس و رینوسینوزیت را درمان میکند. چنانچه دیگر درمانها تاثیری در درمان عفونتهای مزمن سینوس نداشته باشد، جراحی سینوس آخرین روش درمان خواهد بود. جراحی با هدف بزرگتر کردن دهانههای سینوس انجام میشود تا سینوس بهتر تخلیه شود. این عمل عملکرد سینوسها را به حد مطلوب میرساند و احتمال عفونت را کاهش میدهد.

روشهای تشخیصی
آندوسکوپی بینی
ارزیابی وضعیت تعادل و سرگیجه
شنوایی سنجی و ارزیابی تینیتوس برای بزرگسالان
شنوایی سنجی برای کودکان و نوزادان
استروبوسکوپی ویدئویی حنجره ( لارینژو ویدئو استروبوسکوپی )
بررسی صدای بیمار

درمان جراحی

برخلاف پزشکانی که فقط میتوانند دارو برای درمان مشکلات این ناحیهها و ساختارها تجویز کنند و از روشهای غیرجراحی بهره بگیرند، متخصص ENT میتواند علاوه بر درمان دارویی و غیرجراحی، در صورت لزوم جراحی را نیز بر روی ساختارهای درگیر انجام دهد.چنانچه درمانهای غیرتهاجمی و مصرف دارو تاثیری در بهبود عارضه نداشته باشد، انجام جراحی ضرورت مییابد. جراحی گوش و حلق و بینی با هدف رفع بدشکلیها و ترمیم آسیب دیدگیها نیز انجام میشود. جراح گوش حلق بینی روشهای جراحی مختلفی را برای رفع مشکلات بیماران پیادهسازی میکند که در ادامه آنها را توضیح میدهیم.

گرومت گذاری
گرومتگذاری برای درمان عفونت گوش میانی یا چسبندگی گوش و معمولاً بر روی کودکان انجام میشود. جراح برش بسیار کوچکی را در پرده گوش ایجاد میکند. گرومت به جریان یافتن هوا و تهویه گوش میانی کمک میکند و مشکل جمع شدن مایع در گوش میانی ( افیوژن ) را برطرف میکند.

جراحی برداشتن لوزهها و لوزه سوم
تانسیلکتومی ( جراحی برداشتن لوزه ) و آدنوئیدکتومی ( جراحی برداشتن لوزه سوم ) عموماً بر روی کودکان انجام میشود. این جراحیها معمولاً در صورت عفونت یا التهاب مزمن توصیه میشود. همچنین لوزهها گاهی برای درمان آپنه خواب نیز برداشته میشود، در چنین مواردی لوزهها تاحدودی گذرگاه هوای فوقانی را مسدود کرده است.

جراحی رفع انحراف تیغه بینی ( سپتوپلاستی )
جراحی رفع انحراف تیغه بینی ( سپتوپلاستی ) با هدف صاف کردن تیغه میانی بینی ( سپتوم ) انجام میشود، سپتوم ساختاری است که حفرههای بینی را از هم جدا میکند. سپتوم از غضروف و استخوانی نازک تشکیل میشود. هرگونه ناهنجاری سپتوم، مانند انحراف، توانایی تنفسی بیمار را مختل میکند، بنابراین جراحی سپتوپلاستی با هدف اصلاح این انحراف انجام میشود. جراح بخشهایی از سپتوم را جدا میکند و سپس در محل مناسب قرار میدهد تا انحراف از بین برود و بیمار بهتر نفس بکشد.

لارنگوسکوپی
درمان تومورها و ناهنجاریهای سر و گردن، برای مثال سرطانهای حنجره، دهان و استخوان گیجگاه، نیاز به جراحی گوش و حلق و بینی دارد. درمان جراحی شامل جراحی ترمیمی یا میکروجراحی رگها میشود. لارنگوسکوپی مستقیم میتواند تشخیصی یا درمانی جراحی باشد. جراح برای معاینه یا عمل حنجره از اسکوپ استفاده میکند. این عمل بر روی بیماران دچار مشکلات تارهای صوتی یا افرادی انجام میشود که مجاری عبور هوایشان به دلیل ناهنجاریهایی مانند تومور تنگ شده است.

جراحی سینوس
جراحی سینوس عملی با حداقل تهاجم است و غالباً به صورت سرپایی انجام میشود. انواع جراحی سینوس عبارت است از :
جراحی آندوسکوپی سینوس که در آن متخصص ENT دهانههای سینوس را برای مشاهده انسداد یا بافتها یا زائدههای غیرعادی بررسی میکند و آنها را برمیدارد.
جراحی با راهنمای تصویری: این عمل همراه با توموگرافی رایانهای (سی تی اسکن) و آندوسکوپی انجام میشود تا جراح دید بهتری از ناحیه مورد نظر داشته باشد. مشاهده تصاویر کمک شایان توجهی به جراح میکند تا به خوبی جراحی را بر روی سینوس پیرتر انجام دهد یا ناهنجاریهای سینوس را مشاهده و برطرف کند.
گاهی لازم است که مخاطهای سینوس ماگزیلاری که آسیب غیرقابل برگشتی دیده است، برداشته شود تا سینوس ماگزیلاری واقع در زیر چشم به بینی متصل شود و سینوس به خوبی تخلیه گردد.

متخصص گوش و حلق و بینی عملهای جراحیهای زیر را نیز انجام می دهد :
ازوفاگوسکوپی :
لوله بلند و منعطفی به نام ازوفاگوسکوپ از راه دهان وارد مری میشود.
جراحی تمپانوماستوئید با هدف ترمیم و برداشتن سلولهای مرده غشاء پوششی ( کلستاتوم ) داخل گوش میانی انجام میشود.
عملهای بازی که برای برداشتن تودههای گردن و تومورهای غدد بزاقی انجام میشود.

تراکئوستومی :
در جراحی گوش و حلق و بینی از جدیدترین دستگاهها و فنآوریها استفاده میشود تا عملهایی با حداقل تهاجم انجام شود و به این ترتیب بیماران از مزایایی چون باقی ماندن حداقل جای زخم و دوران بهبود کوتاه برخوردار شوند.

لیفتینگ(لیفت) صورت یا کشرفع و از بین بردن غبغب با سالک چیست ؟ درمان اسکار وعمل جراحی پلاستیک پیشانیصفحه اصلیبیوگرافیجراحی بینیمراحل عمل زیبایی بینیعمل بینی در اصفهانفیلم های جراحیگالری عکسجراحی زیبایی گوشسوالات پزشکیجراحی پلکمقالات جدیدتزریق ژل و بوتاکس و چربیپروتز گونه و چانهلیزرشکاف لب و کام مادرزادیسایتهای دیگرارتباط با ما